Přilákejte (a udržte si) zákazníky díky STDC

14.11.2017

Avinash Kaushik, jeden z nejznámějších světových marketérů, přišel v roce 2013 s přelomovou myšlenkou, která je stále aktuálnější také v oblasti českého marketingu. Jedná se o framework SEE – THINK – DO – CARE. O co přesně jde, a proč byste jej měli znát?

Samozřejmě, že jde opět o snahu zvýšit prodej. Avinash však poukazuje na to, že prodej nezačíná, až když před sebou zákazník tlačí nákupní vozík.

Zaujměte pozornost

Prodej začíná už v momentě, kdy se o nás zákazník poprvé dozví. Většinou sám ještě ani neví, že možná v budoucnu něco nakoupí. My už to ale vědět musíme. V této první chvíli máme potenciálního klienta, a je jen na nás, jak se chopíme své šance. Jestli mu ukážeme, že stojíme za povšimnutí, nebo jej prostě necháme, aby na nás zase brzy zapomněl. Tuto část nákupního procesu nazývá Avinash fází SEE. Velké množství firem však na internetu netvoří obsah pro lidi v této nákupní fázi. Jednak proto, že jim to nepřijde důležité (ten člověk přece nechce nakupovat, tak proč by nás měl zajímat), jednak taky proto, že se v této fázi špatně měří úspěšnost.

Budujte důvěru

Jakmile se vám podaří klienta oslovit, máte první důležitý krok za sebou. Teď je nutné jeho pozornost udržet a ukázat se jako kapacita ve svém oboru. Aby vám důvěřoval. Ve fázi THINK jsou zákazníci, kteří se zatím pouze rozkoukávají a porovnávají různé nabídky. Pokud jste vybudovali důvěru, je reálná šance, že si na vás vzpomenou, až přijde čas nakoupit.

Prodávejte a prodávejte

Není nutné se rozepisovat o fázi DO, tu má každý obchodník prostudovanou ze všech stran. Ale pokud jste se budoucím zákazníkům plně věnovali už před nákupem, můžete být jen mile překvapeni rostoucími konverzemi. Tím to však ani zdaleka nekončí. Jsem přesvědčená, že zde nejdůležitější část celého procesu teprve začíná.

Hýčkejte si své zákazníky

Už jste někdy zjišťovali kolik úsilí (a často i peněz) stojí získat jednoho zákazníka? Pokud ano, určitě jste dospěli k názoru, že je to rozhodně dražší a náročnější, než udržet si  zákazníka, který už u vás nakoupil. A pokud už nakoupil vícekrát, tím lépe pro vás.

Tak se dostáváme do fáze CARE – péče o věrné klienty. Většina ostatních prodejních strategií končí v momentě, kdy vám klient zaplatí, proto je tato Avinashova tak přelomová. Tvrdí, že se rozhodně vyplatí pokračovat ve vztahu s vaším zákazníkem i poté. Je důležité poskytnout mu veškerý servis a být zde pro něj. Jen tak se k vám zase vrátí, jakmile bude něco potřebovat. A pokud o něj budete pečovat dobře, pravděpodobně úplně vynechá první dvě nákupní fáze.


Až budete tedy tvořit obsah svých webových stránek, příspěvků na sociálních sítích, nebo blogů, myslete na to, že je potřeba věnovat se lidem z vaší cílové skupiny ve všech fázích nákupního procesu.

Ráda vám s tvorbou obsahu pomůžu